autobusovej dopravy podľa § 4 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č.56/2012 Z.z. o cestnej doprave a v súlade s Nariadením EP a Rady EÚ č. 181/2011 zo 16. februára 2011 o právach cestujúcich v autobusovej a autokarovej doprave (ďalej len „Nar. č. 181/2011“).
1.1. Tento prepravný poriadok upravuje podmienky, za ktorých dopravca prepravuje osoby, príručnú batožinu, cestovnú batožinu a zvieratá.
1.2. Dopravcom podľa tohto prepravného poriadku je TOMY Ružomberok, s. r. o., Lesná 2035/8, 034 01 Ružomberok, IČO: 36 711 284, IČ DPH: SK2022316318.
1.3. Objednávateľom je fyzická alebo právnická osoba, ktorá dopravu objednáva, a je povinná objednanú dopravu uhradiť. Môže mať poverenú osobu, ktorá organizuje cestujúcich, prípadne komunikuje s dopravcom alebo s vodičom o priebehu prepravy podľa dohodnutej zmluvy.
1.4. Cestujúcim je osoba, ktorá cestuje vo vozidle a využíva služby dopravcu poskytované na základe zmluvy medzi dopravcom a objednávateľom. Nemusí byť v zmluvnom vzťahu s dopravcom, ani nemusí mať povinnosť platby voči dopravcovi.
1.5. Preprava začína prvým pristavením vozidla na dohodnutom mieste v dohodnutom čase a končí ukončením poslednej jazdy podľa zmluvy. Pri viacdňovej preprave, preprava v každom dni začína prvým pristavením vozidla a končí ukončením jazdy v cieľovom mieste konkrétneho dňa. Medzi jednotlivými dňami prepravy je preprava prerušená, tento čas je považovaný za státie vozidla, nie za prepravu.
1.6. Státie vozidla je čas prepravy počas dňa, kedy vozidlo nejazdí, ale napríklad čaká na cestujúcich. Pri viacdňovej preprave sa za státie považuje aj čas medzi jednotlivými prepravami jednej zmluvy.
Podľa tohto prepravného poriadku vykonáva dopravca príležitostnú autobusovú dopravu, osobitnú pravidelnú dopravu a taxislužbu. V každom prípade ide o prepravu uzavretej skupiny cestujúcich.
3.1. Príležitostná autobusová doprava a taxislužba sa uskutočňuje na základe vopred uzavretej zmluvy dopravcu s objednávateľom.
3.2. Pre zmluvné strany je prepravný poriadok dopravcu verejným návrhom na uzavretie zmluvy o preprave osôb. Ak sa zmluvné strany vopred nedohodnú inak, všetky náležitosti tohto prepravného poriadku platia pre všetky zmluvné strany.
3.3. Zmluva sa uzatvára písomne, spravidla minimálne 14 dní pred začatím vnútroštátnej prepravy a minimálne 30 dní pred začatím zahraničnej prepravy.
3.4. K uzavretiu zmluvy dochádza písomným potvrdením dopravcu prijatej písomnej objednávky, najčastejšie emailovou formou, prípadne podpísaním štandardnej zmluvy o preprave osôb, potvrdenou podpismi zmluvných strán. Vo výnimočných prípadoch po akceptácii dopravcu môže byť objednávka ústna alebo telefonická.
3.5. Objednávka musí obsahovať všetky potrebné údaje o preprave:
3.6. Autobus s vodičom sa prenajíma na vopred zmluvne vymedzený čas, avšak na max. 12 hodín denne, ak nie je vopred dohodnuté inak.
3.7. Objednávka musí zároveň obsahovať všetky fakturačné údaje objednávateľa a kontaktnú osobu s uvedením čísla telefónu. V prípade právnickej osoby musí obsahovať presný názov a sídlo spoločnosti, IČO, DIČ, IČ DPH (ak bolo pridelené) a podpis štatutárneho zástupcu. V prípade fyzickej osoby musí objednávka obsahovať celé meno a adresu trvalého pobytu objednávateľa.
3.8. Objednávka sa posiela elektronicky na emailovú adresu dopravcu a dopravca odošle elektronicky podpísanú faktúru za prepravu emailovou formou na emailovú adresu, z ktorej prišla objednávka.
3.9. Prípadné zmeny obsahu uzavretej zmluvy zo strany objednávateľa sú možné len po dohode s dopravcom.
3.10. Vodič pri realizovaní objednanej prepravy je povinný dodržiavať zákonom stanovené predpisy a z tohto dôvodu môže urobiť nevyhnutné opatrenia. O týchto opatreniach je vodič povinný informovať cestujúcich alebo objednávateľa prepravy alebo jeho zástupcu. Najčastejšie to môže byť prestávka prerušením jazdy na 45 minút alebo priebeh prepravy prispôsobiť tak, aby bol dodržaný vopred dohodnutý čas prenájmu vozidla.
3.11. Od zmluvy o preprave osôb v príležitostnej autobusovej doprave a taxislužbe je možné odstúpiť:
4.1. Povinnosti dopravcu:
4.2. Práva dopravcu:
5.1. Povinnosť objednávateľa:
5.2. Práva objednávateľa:
6.1. Povinnosti cestujúceho:
6.2. Cestujúcemu nie je dovolené:
6.3. Práva cestujúceho:
7.1. Osobitné práva majú pri preprave zdravotne a telesne postihnuté osoby a držitelia preukazov ZŤP a ZŤP-S a ich sprievodcovia. Osoby s osobitnými právami sú povinní sa na vyzvanie vodiča preukázať príslušným preukazmi.
7.2. Osobám s osobitnými právami je umožnené, aby mohli mať so sebou asistenčného alebo vodiaceho psa, ktorý musí mať predpísané dokumenty a označenie. Táto osoba je povinná zabezpečiť, aby pes bol počas celej prepravy v jeho tesnej blízkosti, a to buď na cestujúcom alebo na podlahe vozidla a neohrozí a neobmedzí vodiča ani ostatných cestujúcich, neznečistí alebo nepoškodí vozidlo.
7.3. Cestujúci s osobitnými právami majú nárok na prepravu invalidného vozíka, ktorý sa prepravuje ako cestovná batožina.
7.4. Dopravca ani vodič nezabezpečuje asistenčné služby pre osoby s osobitnými právami.
8.1. Cestujúci má právo na prepravu príručnej a cestovnej batožiny predpísaných rozmerov a je povinný postupovať pri preprave batožiny podľa pokynov vodiča a prevádzkových možností dopravcu.
8.2. Ak vodič má pochybnosti o tom, či batožina cestujúceho spĺňa podmienky stanovené týmto prepravným poriadkom, prípadne inými všeobecne záväznými predpismi, je oprávnený presvedčiť sa v prítomnosti cestujúceho o ich povahe a obsahu.
8.3. Ak cestujúci odmietne preskúmanie batožiny alebo ak sa pri jej preskúmaní zistí, že veci (alebo zvieratá), ktoré cestujúci vezie so sebou, sú z prepravy vylúčené, cestujúci je povinný ich z vozidla odstrániť. Ak cestujúci neposlúchne pokyn vodiča alebo inej oprávnenej osoby, odstránenie batožiny zabezpečí oprávnená osoba. V takomto prípade môže vodič cestujúceho vylúčiť z ďalšej prepravy bez nároku na kompenzáciu za prepravné.
8.4. Z prepravy sú vylúčené:
8.5. Vodič má právo rozhodnúť, či sa batožina cestujúceho bude prepravovať ako príručná alebo ako cestovná batožina.
8.6. Preprava príručnej batožiny:
8.7. Preprava cestovnej batožiny:
8.8. Cestujúci je povinný po skončení prepravy (v danom dni) si bezodkladne prevziať všetku svoju batožinu a prepravované veci.
8.9. V prípade, že batožina zostane vo vozidle mimo času prepravy, vodič ani dopravca za túto batožinu nezodpovedajú.
8.10. Pri strate alebo zničení cestovnej batožiny prepravovanej oddelene od cestujúceho je dopravca povinný nahradiť preukázanú cenu, ktorú mala stratená alebo zničená batožina v čase, keď bola prevzatá na prepravu, najviac však do výšky 100 € za 1 kus cestovnej batožiny. Dopravca nezodpovedá za poškodenie batožiny za situácie dopravcom neovplyvniteľnými okolnosťami a konaním tretích osôb.
8.11. Za zabudnuté veci dopravca ani vodič nezodpovedá. Veci, ktoré vodič po ukončení prepravy vo vozidle nájde, odovzdá dopravcovi. Dopravca ich po dobu minimálne 14 dní uskladní. Ak o tieto veci neprejaví majiteľ v uvedenej lehote záujem, dopravca je oprávnený ich zlikvidovať. Veci, ktoré rýchlo podliehajú skaze, môže vodič alebo dopravca zlikvidovať bez dodržania uvedenej lehoty uskladnenia. Nájdenú batožinu označenú telefonickým kontaktom na majiteľa, nahlási dopravca priamo majiteľovi batožiny.
9.1. Podľa tohto prepravného poriadku sa mimoriadnou udalosťou rozumie najmä:
9.2. Pri mimoriadnych udalostiach je vodič povinný:
9.3. Pri mimoriadnych udalostiach je cestujúci povinný:
9.4. Dopravca zabezpečí náhradnú prepravu pre cestujúcich do miesta cieľa prepravy ak je zjavné, že vozidlo dopravcu pre nepojazdnosť vozidla alebo odcudzenie nebude môcť v preprave pokračovať.
Reklamujúci si uplatňuje svoju reklamáciu v súvislosti s prepravou bezodkladne u dopravcu, najneskôr však do 14 dní od ukončenia prepravy resp. od kedy sa preprava mala vykonať. Po tejto dobe nárok na reklamáciu zaniká. To neplatí, ak ide o právo na náhradu škody na zdraví. Reklamácia musí obsahovať aké práva sa uplatňujú, ako vznikli, čím boli porušené a o akú kompenzáciu sa dožaduje reklamujúci. Ak reklamácia neobsahuje povinné náležitosti, dopravca najneskôr do 14 dní vyzve reklamujúceho, aby v uvedenej lehote doplnil náležitosti reklamácie. Ak tak reklamujúci urobí, platí, že reklamácia bola podaná včas. V opačnom prípade sa reklamácie odmieta. Dopravca má povinnosť do 30 dní od prijatej reklamácie informovať reklamujúceho o prijatí resp. odmietnutí reklamácie. Reklamácia sa spravidla podáva písomne emailovou formou. Ústnu reklamáciu musí spísať dopravcom oprávnená osoba a reklamujúci je povinný ju podpísať.
11.1. Tie podmienky prepravy a súvisiace vzťahy, ktoré tento prepravný poriadok neupravuje, sa v sporných prípadoch riadia Občianskym zákonníkom, Obchodným zákonníkom a právnymi predpismi v oblasti cestnej dopravy.
11.2. Tento prepravný poriadok a jeho prípadné zmeny a doplnenia nadobúdajú účinnosť dňom jeho zverejnenia na webovej stránke dopravcu.
v Ružomberku, dňa 01.02.2019
Tomáš Vrana, konateľ
© 2024 TOMY RUŽOMBEROK, s. r. o. Všetky práva vyhradené. S vytvoril WebLab.